محله چهل دختران نایین

معرفی محله چهل دختران، یکی از هفت محله تاریخی نایین

محله چهل دختران نایین

معرفی محله چهل دختران، یکی از هفت محله تاریخی نایین

مشخصات بلاگ
محله چهل دختران نایین

محله چهل دختران در ابتدای بازار قدیمی شهر دیده میشود واز قدیم الایام همچون محله های دیگر محل زندگی و کسب وکار و حسینیه آن نیز محل عزاداری ماه محرم وصفر بوده و میباشد .

★★★★★★★

از کلیه دوستان دعوت میشود که اگر عکس مناسبی از مراسمات،اماکن و ...محله در اختیار دارید به ایمیل ما به آدرس (40dokhtaran.naein@gmail.com ) ارسال کنید تا به نام خودتان در وبلاگ قرار دهیم.

★★★★★★★

برنامه های ثابت حسینیه در طول سال :

_ برگزاری دعای پر فیض ندبه هر صبح جمعه راس ساعت _ 7صبح

_ مراسم ختم انعام هر دوشنبه ساعت 2 بعد ظهر در سالن سقاخانه حسینیه (ویژه بانوان)



دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

وجه تسمیه چهل دختران

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰ ب.ظ



امروزه در بسیاری از نقاط ایران با آثاری مواجه میشویم که به چهل دختر معروفند.مانند: گنبد چهل دختران کاشان ،مقبره چهل دختران دامغان ، بقعه چهل دختران دامغان یزد و بسیاری از اماکن دیگر منجمله محله چهل دختران نایین.که فلسفه آنها به هم شباهت دارد.

  در کتاب تاریخ نایین اثر سید عبدالحجه بلاغی نایینی به چند مورد اشاره شده است:  

عکس گرفته شده از اصل کتاب


دیگر  اینکه در قدیم الایام مقابر  اموات اناث از سادات با مقابر ذکور از آنها جدا بوده و گفته اند که در قسمتی از حسینیه بیرونی تعدادی از سادات  زن دفن هستند ، و این قضیه در ذهن مردم بوده تا حدود سال ۱۲۲۶ ه_ق که   ماجرای کفاش و خواب پیش می آید ۱ که این به واقعیت نزدیکتر است.

 


«۱»در مقاله ندای کویر شماره۴۵ _فروردین۷۶  به نقل قول از حاج محمد ملکیان آمده که میگوید: جدم مرحوم استادحسین کفاش سالها دراین سفه به کار کفاشی اشتغال داشته ،تا اینکه شبی در خواب  به حاج میرزا محمد « مجتهد وقت» تذکر داده میشود که به استاد حسین بگو کمتر مشتک کفاشی را بر گور ما بکوب  ،پس از باز گو کردن آن خواب اهالی احتمال میدهند که این صفه محل دفن چهل دختر است به همین جهت بساط کفاشی را جمع وآنرا تجهیز و مسدود میکنند.


البته نام سابق این محل گورزرا بوده و این تا زمانی شهرت داشته که این محله با محلات فعلی سرای نو و کوی سنگ حکم واحد وترکیب یک محله را داشته اند ،که بعد از جدایی دو محل نام آن به چهل دختران تغییر یافت.

نظرات  (۲)

توضیحات اصلا گویا نبود و من متوجه اصل قضیه نشدم که برای این چهل دختر چه اتفاقی افتاده ..... 

چرا و در چه سالی؟

پاسخ:
سلام.
خوشحالیم که شما با دقت مطالب را مطالعه میفرمایید. 
 در مورد این قضیه  چندین روایت وجود داشت اما چون مدرک محکمی نداشت ذکر نشد ، اکنون  بدلیل درخواست شما  توضیحات کامل تر را قرار دادیم.
موفق باشید.

  • تسنیم بهادری
  • مطلب جالبی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی